طراحی سایت در مشهد

طراحی سایت در مشهد

طراحی سایت در مشهد

طراحی سایت در مشهد

طراحی سایت در مشهد

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰


<a href="https://www.akhbarmohandesi.ir/category/test-engineering-council/test-engineering-council-news/">آزمون نظام مهندسی</a> 

, زمین‌لرزه روز قبل شهر مشهد , دیگر از مرز هشدار و اخطار برای شهرهای کلانی که حالت شبیه این شهر دارا‌هستند , قبلی است و این قضیه نشان اعطا کرد , خطر از آن چیزی که مسئولان شهری تصورش را دارا‌هستند به شهرهای جمهوری اسلامی ایران مخصوصا شهرهای با تراکم جمعیتی و ساخت و سازی بالا , نزدیک خیس است . نیمی از شهر اصفهان و همگی تهران با زمین‌لرزه شهر مشهد مقدس فلج میشود 



نیمی از شهر اصفهان و کلیه تهران با زمین لرزه شهر مشهد فلج میشود 

اداره نظام مهندسی ساختمان اصفهان 


نیمی از شهر اصفهان و کلیه تهران با زمین لرزه مشهد مقدس فلج می گردد 

در تیرماه همین سال در گزارشی سه مشهد مقدس , کرمان و تهران در لیست هشدار برای وقوع ز‌لزله قرار گرفتند که با محقق شدن این رخداد ارگانیک برای شهرهای کرمان و مشهد مقدس در هفته اخیر , تهران بیش تر از مدام به “ روز اتفاق ” نزدیک خیس شده‌است و خطر بیخ گوش این شهر و شهروندانش ایستاده است . 


شهر تهران با داشتن گسل های فعال در حومه باطن شهر و در عمده بخش ها شهری در موقعیت بدتری نسبت به دو شهر دیگر جای‌دارد علاوه بر این‌که فرونشست های مکرر زمین در تهران و سست شدن لایه های خاکی این شهر , خطرپذیری را در پایتخت کشور‌ایران به مرز هشدارهای دور از شوخی رسانده ست . 


شهر تهران به نظر خطرپذیری در جهان درجه ششم را دارااست که در قبال زمین‌لرزه هایی که در کشورهایی شبیه کشور ایران از نگاه تراکم نظیر ژاپن چهره می‌دهد , می توان پیش گویی کرد در صورت رخداد ز‌لزله در تهران , فجایع انسانی آن قابل جبران نخواهد بود . 


طی ۱۰ سال اخیر به دلیل لود های بیشتراز حد در ساخت و سازهای تهران و تولید بحران تراکم جمعیتی درین شهر و هم فرونشست زمین , مقاومت تهران در قبال زمین لرزه از شش ریشتر به چهار و نیم ریشتر کاسته شده است و این بدان معناست که در حالتی‌که زمین‌لرزه ای شبیه شهر مشهد مقدس که دیروز فیس اعطا کرد در تهران به وقوع پیوسته بود , سرزمین اکنون مشغول یک چالش اجتماعی و سیاسی بود . 


تهران به حیث حالت پولتیک از اهمیت بالاتری در مقاوم سازی شهری برخوردار‌است البته متاسفانه سعی مسئولان شهری در سالهای اخیر و تنظیم نقشه های جامع از مناطقی که بیشترین و کمترین خطرپذیری را در قبال زمین‌لرزه داراست , سبب شده تا آگاهی همگانی در قبال زمین لرزه در شهر تهران به دستکم خویش رسد . صحیح شبیه آنچه در شهر مشهد و روستاهای همسایه آن فیس اعطا کرد و به دلیل عدم رعایت شهرسازی استاندارد و جایگاه نبودن ساختمان ها , تلفات جانی قابل تفکر و خسارت اقتصادی بخش اعظمی به شهرها و روستاها وارد آمد . 


در شهرهایی پیشرفته جهان علی الخصوص در آسیا که با خطر زمین‌لرزه های شبیه شهر مشهد , روبرو است , همین میزان ریشتر هیچ خسارتی به همراه ندارد چراکه آشنایی مدیران شهری و مردمان از جغرافیایی که در آن معاش می نمایند سبب به ارتقا استانداردهای شهرسازی شده‌است . 


در شهر تهران استانداردهای شهرسازی تطابقی با موقعیت جغرافیایی و سیاسی آن دارااست و تراکم فروشی شهرداری و فقدان وام ها برای مقاوم سازی ساختمان ها منجر شده تا تهران روی یک بمبی که هر ساعت قابلیت و امکان انفجار آن و بلعیدن شهر در خویش باشد , ساخته شود . 


ولی این حالت صرفا در تهران حاکم نیست و کلانشهرهایی همچون اصفهان هم اگر‌چه از بحران گسل های متفاوت و فرونشست در امان بوده ولی بافت های فرسوده آن هروز این شهر تاریخی را به خطر نزدیک خیس می نماید . 


عملکرد هایی که در سالهای قبلی از طرف مدیران شهری برای تجدید بنا بافت های فرسوده اگرچه واقعه را از اصفهان دورتر نموده است البته به دلیل ارتقا تراکم جمعیتی در بعضا بخش ها این شهر , بحران تلفات جانی در کمین شهر نشسته است . 


بخش ها یک و سه اصفهان نیز به سبب ساز تراکم جمعیتی و جای دادن بیشترین هکتار بافت فرسوده در خویش , بیش تر از از دیگر نقاط شهری نیاز به بازسازی و احیا داراست که متاسفانه فرآیند مرمت درین محله ها از سمت مردمان به دلیل ریزدانگی اراضی کم شده است . 


در عصر تازه مدیر شهری اصفهان طرح هر هفته یک بهره‌برداری با تمرکز بر مسئله شهرسازی مقاوم , توانست جزء بافت های مرده شهری را در‌این بخش ها احیا نماید و با رجوع جمعیت بدین بخش ها , خطر تخریب هم به دست‌کم خویش رسید البته در دیگر محله ها شهر که ساختمان هایی خیر چندان فرسوده و خیر امروزی دارااست , بایستی طرح مقاوم سازی با شرکت کردن اداره نظام مهندسی و شهرداری اجرایی شود که تا به امروز در این مسیر برنامه ای تصویب شده و اجرایی نشده است . 


شورای شهر در سالهای اخیر با تمرکز روی بافت های فرسوده از مقاوم سازی ساختمان هایی که در ده سال ۷۰ و ۸۰ در شهر اصفهان تشکیل‌شده و با استانداردهای روز نظام مهندسی و مقاومت در قبال زمین‌لرزه هم انطباق ندارد , غافل بوده است و به همین باعث شهرداری هم پروژه ای در این مورد در دست مبادرت و اجرا ندارد . 


به اذعان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان ساختمان هایی که در شهر اصفهان از سالهای ۸۵ به آنگاه تاسیس شده است مطابق بازنویسی دوم دین طومار نظام مهندسی و استانداردهای بین المللی ساخت و ساز است البته سایر ساختمان های شهر که قدمت ۲۵ تا ۱۵ ساله داراست , توان مقاومت مقابل ز‌لزله را ندارد! . 


ساختمان هایی نیز که در بافت فرسوده شهری جای‌دارد , توان تحمل چهار ریشتر زمین‌لرزه را دارااست و این یعنی در حالت شبیه روز گذشته شهر مشهد , بخش ها یک و سه اصفهان تماما تخریب و تلفات انسانی شایان توجه بود! . 


یکی‌از باورهای خطا که سبب شد در سالهای اخیر به مقاوم سازی بافت های فرسوده و ساختمان های با قدمت ۱۵ تا ۲۵ سال بی توجهی شود , سوابق عدم وقوع ز‌لزله در شهر اصفهان است ولی نکته قابل تفکر در این مورد این است که ز‌لزله بم نیز ۲۵۰۰ سال پس از ساخت ارگ بم در‌این شهر صورت اعطا کرد و باعث به یک چالش شهری که کل مملکت را سرگرم خویش کرده بود , شد . 


با این عامل شهر اصفهان هم با تمامی اثرها تاریخی و منابع انسانی در خطر مستمر جای دارد و در صورتی نگاهی به آخری آماری که در سال ۹۱ در امر گسل های ثبت شده این شهر بیندازیم , لزوم مقاوم سازی شهر و آمادگی برای مدیر چالش را بیشتر متوجه می شویم . 

براساس مطالعات پهنه بندی زمین‌لرزه در اصفهان ۱۶ گسل در استان به ثبت رسیده است که اگر چه بیشتر آنان در شهرهای کویری واقع است البته چه بسا پس لرزه های , زمین‌لرزه های شهرهای شرقی و شمالی اصفهان می‌تواند , بافت های فرسوده شهر اصفهان را تهدید نماید . 


با این به حساب آوردن می توان تقریب زد که ۵۰ درصد منزل های اصفهانی‌ها در قبال ز‌لزله مقاوم نیست البته مبادرت شهرداری در عدم صادر شدن جواز برای تعالی سازی درین شهر به خصوص در هسته مرکزی , خاطر شهروندان از کاهش خسارات ناشی از خطراتی شبیه زمین‌لرزه پاره ای سهل و آسان باشد .

<iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d3126.6807791454203!2d47.67706561553423!3d38.402629383560175!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x401842da23955c23%3A0x3944b889f2b45f1c!2z2b7Yp9uM2q_Yp9mHINiu2KjYsduMINiq2K3ZhNuM2YTbjCDZhti42KfZhSDZhdmH2YbYr9iz24w!5e0!3m2!1sen!2sir!4v1503767332908" width="600" height="450" frameborder="0" style="border:0" allowfullscreen></iframe>

  • ۹۶/۰۶/۳۰
  • نسرین معین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی