بیایید یک سنّت دیرینه سئو را به بحران بکشیم : عدد جادویی ۹!
گذاشتن عدد ۹ در پایان قیمتها سئو تحت عنوان یکی روشهای دیرینه برای فروش شناخته میشود . ولی آیا این تکنیک سئو واقعاً مفید است؟ مبتنی بر پژوهش ها سئو یک مجلۀ بازاریابی , پاسخ این سوال یک بلۀ سفت است . قیمتهایی که با عدد ۹ به اتمام میرسند چه بسا از قیمتهای ارزانتر هم بیشتر فروش را ارتقا می دهند .
طی این تحقیق , لباسهای زنانه با دو قیمت ۳۵ دلار و ۳۹ دلار به فروش رسیدند . آمار آخرین این تست حاکی از آن بود که میانگین فروش قیمتی که به عدد ۹ ختم میشد , ۲۴ % از ارزش ارزانتر سئو بیشتر بوده است .
اما بایستی بدانید که قیمتهای حراجی – با شعار “ قبلاً ۶۰$ , اکنون صرفا ۴۵$ ” – توانستند فروش بیشتری از این بها سئو ۹ نشان داشته باشند . البته هنگامی که عدد ۹ جادویی همراه با یک تخفیف ارائه مشد , گشوده نیز توانست از قیمتهای ارزانتر نیز تاثیر بیشتری باشد .
در واقع به مصرفکنندگان سئو این دو آیتم ارائه شد :
قبلاً ۶۰$ , اکنون صرفا ۴۵$!
تا قبل از این ۶۰$ , اکنون صرفا ۴۹$!
سود , همان گونه که گفتیم , این بود : آن قیمتی که به عدد ۹ ختم می شد , با وجود آنکه گرانتر از بها حریف خویش بود , بیشتر فروخت . سئو پس ظاهراً استفاده از عدد ۹ در نرخگذاری , اگرچه تکنیکی کهن است , ولی هنوز نیز تاثیر خویش را دارااست .
کدام یک برای ما اهمیت بیشتری داراست : پول یا این که زمان؟
میلر لایت یک کمپانی عرضه کننده نوشیدنی است که نسبت به رقبای خویش قیمتهای پایینتری داراست . البته با وجود داشتن یک قیمت خوب , شعار آنها این است : “ وقت میلر رسیده ” . این شعار سبب ساخت سوالی برای ما میگردد : آیا خوبتر نیست کهاین این مجموعه به جای زمان , بروی بها های پایینتر خویش تاکید کند؟ جنیفر آکر , یکی پژوهشگران دانش گاه استنفرد , توضیح جالبی در این باره ارائه داده است . طبق صبحتهای به چاپ رسیدۀ او , هنگامی که از یک مشتری بخواهید لحاظ خویش را دربارۀ محصولی بدهد , وی بیشتر تجربۀ خویش با آن محصول را به خاطر خواهد آورد و اینکه با خرید آن محصول چقدر در پول خویش صرفهجویی کرده برایش آنقدری اهمیّت ندارد .
حتما بخوانید : پارادوکس گزینش : گزینههای کمتر یعنی مشتری و فروش بیشتر!
آکر اینطور توضیح داده است : “ از آنجایی که تجربۀ شخص از یک محصول اکثر زمان ها سبب بوجود داخل شدن احساسات فردی سئو نسبت به آن محصول می شود , اشاره به زمان معمولاً یک رویه خوب تر را نسبت به محصول تولید میکند – و نتیجۀ این راه خوبتر نیز فروش بیشتر خواهد بود . ” وی همینطور بهاین نکته اشاره نمود که خریدهای ما مشتمل بر دو دستۀ “ تجربی ” و “ دنیوی ” میشوند . پس هنگام فروش بلیط یک کنسرت ( از آنجایی که کنسرت یک تجربه را ارائه میدهد ) خوب تر است روی “ زمان گذرانده ” تاکید شود , در حالی که برای فروش شلوار جین بایستی بر روی با کلاس بودن آن و قیمتش تاکید کرد .
آیا مقایسه کردن قیمتهای خویش با دیگر افراد اثر گذار است؟
زمانی که فارغ از یک راهکار صحیح بروی نرخگذاری ارزان خویش نسبت به رقبا تاکید فرمائید , فیض بدون شک فروش سئو کمتر خواهد بود . بر طبق یک تحقیق در دانش گاه استنفرد , در صورتیکه که برهان قانعکنندهای برای مقایسه کردن نرخگذاری ها به مشتری ارائه نشود , اینکار میتواند تاثیر فراوان بدی بروی فروش داشته باشد . به گویش معمولی , در صورتیکه مستقیماً از مشتری سئو بخواهید که قیمتهای شمارا با یک حریف مقایسه نماید , وی اعتماد خویش را نسبت به شما از دست می دهد . قیم تحقیق مذکور در صحبتهای خویش بدین نکته اشاره نموده است که “ زمانی از مشتریان میخواستیم که قیمتهای مارا با سایرافراد مقایسه نمایند , این هراس در آنها ساخت میشد که ما داریم به طوری آن ها را گول می زنیم . ”
اکنون ممکن است پیش خویش بپرسید که پس چه وقت مقایسه ارزش مفید است؟ ممکن است بد نباشد به یک نمونۀ عالی از مقایسۀ بها برگشت کنیم . اشورانس یک کمپانی بیمه است که یک مثال خوب از بکارگیری صحیح مقایسۀ قیمتها را در اولِ کار خویش به نمایش گذاشت . این مجموعه در تبلیغات خویش ابتدا توضیح میداد که چرا بیمههای ارزان مدام انتخابهای خیر نیستند . آنگاه معلوم میکرد که خودش چطور هزینهها را به روش صحیح کاهش میدهد – که با از بین بردن هزینه های طولانی تر به وسیله فناوری آنلاین بود . شعار این موسسه نیز جذاب است : “ آنلاین به جهان آمدیم تا در پول صرفهجویی کنیم ” ) . این یعنی تمرکز شما می بایست بر روی این باشد که چرا قیمتهایتان ارزانتر است و تنها یک مقایسۀ سادۀ بها را انجام تدهید .
قصه پیرامون یک محصول دوچندان تاثیرگذار است!
آیا هنگامی می رسد که یک بطری آب معدنی را گرانتر از ارزش حقیقی خریداری کنیم؟
- ۹۶/۰۵/۰۴